Comenius partnerystės vizitas Turkijoje

Balandžio 7-13 d. Senųjų Trakų Andžejaus Stelmachovskio pagrindinės mokyklos 4 asmenų delegacija, vykdydama tarptautinį projektą „Prisijunk prie mūsų ekoeuropos, džiaukis savo teritorija“, lankėsi Turkijoje, Eskišehiro mieste. Turkija mūsų mokyklai nėra nepažįstama žemė: pernai beveik tokiu pat laiku 7 kl. mokiniai lankėsi Nevšehire, vykdydami dvišalės partnerystės projektą, koordinuojamą anglų kalbos mokytojos Editos Rumbutės.

Tai jau šeštasis projektinis vizitas, kuriame susitiko partneriai iš  Italijos, Ispanijos, Graikijos, Rumunijos, Kipro, Turkijos ir Lietuvos. Projektą finansuoja Europos Komisija.

Susitikimas Stambule

Kadangi dauguma partnerių savo kelionę susiplanavo per Stambulą, turkų partneriai mielai pasisiūlė suorganizuoti trumpą turą po šį nuostabaus grožio miestą. Stambulas mus pasitiko margaspalviais gėlynais ir žydinčiais sodais. Žinoma, tokiam megapoliui pažinti reiktų skirti bent savaitę. Mes turėjome pusdienį, tad ryte rijome akimis viską, ką matėme aplink – į dangų besiveržiančius Sofijos soboro ir Topkapi rūmų bokštus, dideles pergales menančius obeliskus Konstantinopolio hipodrome, nuo ankstaus ryto šurmuliuojančius turgus. Nors oficiali Turkijos sostinė yra Ankara, tačiau, kad ir paskubomis aplankę įžymiausias vietas, supratome, kodėl daugelis tikrąja sostine vadina Stambulą. Stambulas – Turkijos kultūros, istorijos, verslo ir politikos židinys, alsuojantis gyvybe ir stebinantis kontrastais.

Įsimintina ekskursijos dalimi tapo plaukimas garsiuoju Bosforo sąsiauriu, sujungiančiu Juodąją ir Marmuro jūras, bet atskiriančiu Europą nuo Azijos. Iš tiesų magiški jausmai apėmė matant du krantus, du pasaulius – europietiškąjį ir azijietiškąjį.

Be abejo, ir pirmąjį tikrąjį kebabą – Turkijos virtuvės pasididžiavimą, nė iš tolo neprimenantį pardavinėjamų Lietuvoje, paragavome būtent Stambule.

Turkai – svetinga tauta

Kelionė iš daugiamilijoninio Stambulo į Eskišehirą užtruko apie 7 valandas, tad atvykome jau sutemus, tačiau kelionės nuovargį tarsi ranka nuėmė, kai pamatėme pilną mokyklos kiemą mus pasitinkančių mokinių ir mokytojų. Tuoj pat visus uždegė ritminga turkiška muzika, pradžiugino šilti apsikabinimai su seniai matytais pažįstamais, malonios šypsenos. Partnerius iš šešių Europos šalių pasveikino Sehit Fazil Yildirim Anadolu licėjaus direktorius Yakup Tutkun ir projekto koordinatorė Fatma Akgul. Pirmasis susitikimas su Turkijos partneriais tik patvirtino pasakojimus apie turkų svetingumą.

Tai, kad Comenius partnerystė motyvuoja mokinius bendrauti ir bendradarbiauti mezgant tarpkultūrinį dialogą, nėra vien sausi žodžiai iš paraiškos. Stebint vaikus iš šalies iš tiesų matyti, kad tautybės ar kultūriniai skirtumai tarsi ištirpsta, išgrynindami gražią draugystę, griaunančią visus stereotipus.

Mūsų daugiašalio projekto tradicija tapo tarptautinio sodelio sodinimas. Tokie jau žaliuoja partnerių iš Ispanijos, Kipro, Rumunijos, Graikijos, Italijos mokyklų kiemuose. Birželio pabaigoje septyni medeliai išsirikiuos ir mūsų mokyklos kieme, organizuojant baigiamąjį projekto susitikimą.

Pažintis su Turkijos kultūra

Kiekvienas projektinis vizitas turi tikslą, potemę. Turkijoje projekte dalyvaujančios šalys pristatė savo kultūrinį paveldą: architektūrą, tradicines šventes, papročius, literatūrą. Miesto teatro salėje mokiniai šoko, dainavo, rodė savo parengtas skaidres, video reportažus, kuriuose atgijo nuostabiausi vaizdai. Ypač dalyvius sužavėjo mūsų filmukas apie Trakų viduramžių šventę, atgaivinančią viduramžių dvasią. Daugelis būtent šių vaizdų pakerėtas trokšta atvykti į Lietuvą. Šešių temperamentingų šalių fone Lietuva išties atrodo egzotiška, paslaptinga, dėl to ir patraukli. Susidomėjimą kelia ir lietuvių kalba. Kai mūsų mokinė Erika Daukševič lietuviškai deklamavo Vinco Mykolaičio-Putino eiles, visi klausėsi nuščiuvę.

Turkijos kultūros fragmentus turėjome galimybę pažinti iš arčiau, gyvai. Pamatėme ne fasadinę, ne kurortinę Turkiją, kurią taip pamėgę turistai ar poilsiautojai, išvydome kitokią Turkiją. Apsilankėme istoriniame amatų miestelyje, kur pamatėme tradicinių dirbinių: papuošalų, indų, kitų meno kūrinių, stebinančių ornamentų įvairove. Nors stiklo gamyba garsėja Venecija, tačiau ne mažiau įspūdingesnių dirbinių pamatėme ir Odunpazari stiklo muziejuje, kur galėjome stebėti stiklinio paukštelio „gimimą“.

Didžiausią įspūdį paliko Yazilikaya slėnis – priešistorinis muziejus po atviru dangumi, senovės civilizacijų lopšys. Jau šeštame tūkstantmetyje prieš mūsų erą šių apylinkių kalnų šlaituose gyveno žmonės, bronzos amžiaus pabaigoje čia apsigyveno hetitai. Nuo aukštų uolų atsiveria vaizdingas kraštovaizdis, didžiųjų šventyklų liekanos.

Žinoma, sakyti, kad per šešias dienas pažinome Turkiją, būtų neteisinga, tačiau bent iš dalies pajutome šios šalies gyvenimo ritmą. Comenius partnerystė suteikia neįkainojamą galimybę tobulėti keliaujant, bendraujant su skirtingų kultūrų žmonėmis.

Deja, visa, kas gera, greitai baigiasi. Projektas eina į pabaigą, ir birželio pabaigoje įvyks paskutinis vizitas Lietuvoje, vainikuosiantis turiningą dvejų metų darbą. Tai išties didžiulis iššūkis ir atsakomybė, bet tuo pačiu ir malonumas, ypač, kai žinai, kad visi taip nekantriai laukia šio susitikimo.