Kvalifikacijos kėlimo kursai Kipre

Lapkričio 23-28 d. Senųjų Trakų Andžejaus Stelmachovskio pagrindinės mokyklos lietuvių kalbos mokytoja Irena Stefanovič dalyvavo Erasmus+ programos kvalifikacijos kėlimo kursuose "IKT priemonės pedagogams" Nikosijoje, Kipre. Dalyvavimas kursuose finansuotas Europos Komisijos įgyvendinant švietimo darbuotojų mobilumo projektą „Šiuolaikinis Europos mokytojas ir ugdymas su IKT“ (koordinatorė anglų kalbos mokytoja Edita Rumbutė). Projektu siekiama tobulinti ir gilinti švietimo darbuotojų kompetencijas, švietimo sistemų ir politikos supratimą, anglų kalbos įgūdžius, pokyčių inicijavimo gebėjimus.

Nepaisant prieštaringų vertinimų ir perspėjimų apie neigiamą technologijų įtaką, neįmanoma paneigti ir jų naudos. Naujosios technologijos lemia visas gyvenimo sferas, taip pat ir švietimą. Moderni mokykla neįsivaizduojama be kompiuterių, daugialypės terpės įrangos. Sparčiai diegiamos informacinės komunikacinės technologijos tampa neatsiejama mokymo proceso dalimi. Šiuolaikiniai vaikai nuo pat mažens auga kompiuterių, mobiliųjų telefonų bei kitų technologinių naujovių apsuptyje, tad dabartinei, vadinamajai Z kartai, nebetinka ankstesnė mokymosi sistema, ir reikia ieškoti būdų, padėsiančių jiems mokytis. Šiems vaikams informacijos srautas yra natūrali jų aplinka, kurioje jie gimė, auga, bręsta ir atranda. Naujų technologijų taikymas ugdymo procese atveria naujas galimybes ir mokytojui, ir mokiniui, gerina teikiamo išsilavinimo kokybę, o patį ugdymo procesą daro lankstesnį.

Tarptautinių kursų Kipre tikslas - ištirti geriausią technologijų panaudojimo klasėje praktiką ir aptarti būdus, kaip didinti mokinių pasiekimus naudojant įvairias laisvai prieinamas programas.

Šešių dienų kursuose atstovai iš Lietuvos, Rumunijos ir Graikijos mokyklų susipažino su naujausiomis informacinių technologijų priemonėmis ir mokėsi jas pritaikyti ugdymo procese. Mokytojams buvo pristatytos programos "Edmodo" ir "Schoology". Tai yra skaitmeniniai įrankiai, leidžiantys mokytojams dalintis mokomąja medžiaga, platinti užduotis ir bendrauti su kolegomis, mokiniais ir tėvais. Kursų dalyviai mokėsi sukurti klasės internetinę svetainę, kur galima greitai ir efektyviai keistis informacija, skatinant mokinių ir mokytojų bendradarbiavimą bei didinant mokinių darbo produktyvumą. Ypač naudinga pasirodė programa "Class Dojo", padedanti kurti teigiamą ir šiltą bendravimą su klase. Tai novatoriška bendravimo platforma, keičianti požiūrį į klasės valdymą, parodanti, kad mokymasis yra ne tik rimtas, bet ir smagus procesas. Kursuose buvo pristatyta programų, padedančių mokytojui organizuoti ir tvarkyti didėjančius informacijos išteklius, rūšiuoti dokumentus, užduotis. Viena iš tokių - populiarėjanti duomenų saugojimo talpykla "Dropbox".

Mokant dabartinės kartos vaikus, būtina atsižvelgti į tai, kad jie pripratę prie kitokių informacijos srautų ir turi skirtingus įpročius, todėl labai svarbu keisti mokymo stilių ir metodus. Pamokos laikas išties yra brangus, o medžiagos yra tiek daug, kad dažnai sunku viską sutalpinti į 45 minutes. Ne mažesnis iššūkis mokytojui išlaikyti mokinių dėmesį, tad naujosios technologijos čia išties puikus pagalbininkas. Pasitelkus skaitmenines programas, galima sukurti testus, kryžiažodžius, netgi sudėlioti visą pamokos planą panaudojant gausybę skirtingų išteklių: vaizdinę medžiagą iš "Youtube", nuotraukas iš interneto ir kt. Pabrėžtina, kad kursuose išmokti dalykai yra universalūs ir tinka įvairių pamokų paįvairinimui: tiek tiksliųjų mokslų, tiek kalbų mokymui.  
Vienas iš programos Erasmus+ tikslų - gerinti kalbų mokymą(si) ir įvairių kultūrų supratimą. Tad po paskaitų kursų dalyviams buvo pasiūlyta turtinga kultūrinė programa: ekskursija po Nikosiją, išvyka į Limasolį ir Omodos kaimelį. Vietinis gidas supažindino su daugialypiu miesto veidu. Nikosija yra Kipro sostinė ir didžiausias šalies miestas. Po 1974 m. turkų invazijos į Kiprą, miestas buvo padalintas į dvi dalis: šiaurinę – turkišką ir pietinę – graikišką. Kipro salos centre įsikūrusi Nikosija yra vienintelė pasaulyje padalinta sostinė. Norint patekti į turkų kontroliuojamą Šiaurės Kiprą reikia gauti vizą, tad pereiti į kitą miesto dalį buvo išties įdomi patirtis. Įspūdingas ir šalia Viduržemio jūros įsikūręs Limasolis, turistus žavintis 16 km besitęsiančia jūros pakrante su švariais paplūdimiais, tavernų bei kitų pasilinksminimo vietų gausa, festivalių ir karnavalų įvairove.  Netoli esantis Omodos kaimelis užbūrė idiliška per šimtmečius nepasikeitusia senovine dvasia. Specialiai tarptautinei mokytojų grupei buvo suorganizuotas vizitas į Apaštalo Marko licėjų, kur svečius maloniai pasitiko mokyklos vadovas. Tai ne pirmas apsilankymas mokykloje Kipre, nes Senųjų Trakų A. Stelmachovskio pagrindinė mokykla jau turėjo ryšių su mokykla iš Pafoso miesto, įgyvendindama Comenius programos daugiašalį projektą. Vis dėlto kiekviena mokykla turi savo išskirtinių bruožų, ir šioje sužavėjo šiltas direktoriaus bendravimas su mokiniais: pasibaigus pamokoms jis kasdien per garsiakalbį palinki vaikams geros dienos.

Dalyvavimas mobilumo veikloje suteikė galimybę tobulintis užsienyje, įgyti profesinės patirties bei pažinti kitos šalies kultūrą. Šiuolaikiniam mokytojui tenka užduotis sudominti kitos kartos mokinius atsižvelgiant į jų poreikius. Kursuose įgytos žinios ir gebėjimai be abejonės padės įdomiau organizuoti ugdymo turinį ir išplės mokymosi galimybes.

 

Lietuvių kalbos mokytoja Irena Stefanovič

 

Šis projektas finansuojamas remiant Europos Komisijai, „Erasmus+“ programos lėšomis, kurią Lietuvoje administruoja Švietimo mainų paramos fondas. Šis straipsnis atspindi tik autorės požiūrį, todėl Komisija negali būti laikoma atsakinga už bet kokį jame pateikiamos informacijos naudojimą.