Pažinti valstybę galima interaktyviai

Valstybės pažinimo centras - tai pirmas Lietuvoje modernus edukacinis centras, kuris detaliai pristato, kaip veikia valstybė ir kaip demokratinės valstybės kūrime ir valdyme dalyvauja svarbiausias jos elementas – pilietis. Šiuo metu tai bene interaktyviausias muziejus Lietuvoje. Jis yra sukurtas tokiu principu, kad jame sau įdomių dalykų atras ir vaikas, ir suaugęs, ir net mokslininkas.

Apie Valstybės pažinimo centrą buvome daug girdėję iš savo pažįstamų bei kolegų. Tad ankstyvą penktadienio rytą 6-10 klasių mokiniai, lydimi matematikos mokytojos Renatos Šuscickajos ir lietuvių kalbos mokytojos Daivos Daukševičienės, nutarė ir patys praverti šio centro duris. Į centrą patekti galėjome tik pateikę asmens dokumentą ir perėję patikrą metalo detektoriumi. Manote, kad tai tik dar vienas žiovulį keliantis muziejus? Klystate! Čia pasitelkus šiuolaikines technologijas rengiami interaktyvūs užsiėmimai visiems Lietuvos gyventojams bei svečiams.  

            Kiekvienam mokiniui ir mokytojoms buvo skirtas planšetinis kompiuteris – interaktyvus vedlys po ekspozicijas. Naudojantis liečiamąja ir visiškai nauja „papildytos realybės“ technologija, kuri tik skamba sudėtingai, čia verčiamos istorijos, iliustracijos, pasakojimai, garsių žmonių komentarai ir vertinimai, skamba net dainos. Centro ekspozicijos esmė – interaktyvumas, kuris padeda naujai pažvelgti į vieną ar kitą įvykį.

Po susipažinimo žaidimo mokiniai su mokytojomis buvo suskirstyti į 3 grupes.  Grupės rungėsi įvairiose rungtyse, susijusiose su valstybe, pilietiškumu, teisėmis ir pareigomis. Duotame lape reikėjo išbraukyti žodžius, susijusius su valstybe. Vienai grupei pavyko surasti visus dešimt paslėptų žodžių! Išsirinkus penkis žodžius reikėjo juos paaiškinti ir su jais sukurti gyvenimišką situaciją. Kitoje užduotyje naudodami planšetinius kompiuterius mokiniai išsiaiškino, kas yra pilietiškumas ir kas yra pilietybė.  Vėliau pagal pateiktas situacijas buvo išsiaiškinta, kas yra teisės, o kas yra pareigos. Po trijų pademonstruotų filmukų reikėjo apibūdinti matytą siužetą, paaiškinti situaciją ir piliečio teises bei pareigas, galiojančias vienoje ar kitoje situacijoje. Edukacinės veiklos pabaigoje mokiniai buvo pakviesti apžiūrėti mūsų valstybės prezidentų dovanas, kurias jie gavo ir gauna iš kitų valstybių įvairių susitikimų ar vizitų metu. 

Tai buvo prasmingas mokymosi procesas kitoje aplinkoje, kuris skatino mąstyti ir papildyti žinias įgytas mokykloje. Ugdytiniai turėjo galimybę apžiūrėti ekspozicijas, naudodamiesi planšete – interaktyviuoju vedliu – išsamiau susipažino su ekspozicijų turiniu, kuris yra pritaikytas jaunimui, gerai išmanančiam informacines technologijas. Mokiniai taip pat klausėsi virtualioje realybėje atgijusių žymių žmonių komentarų įvairiais pilietiškumo klausimais. Edukacijos pamokos pabaigoje gido Manto suorganizuotoje diskusijoje mokiniai pasisakė įvairiais klausimais apie pilietiškumą, diskutavo, ar visada geras elgesys yra ir pilietiškas elgesys. Refleksijos metu kiekvienas dalyvis į(si)vertino praleistas valandas Valstybės pažinimo centre. Vieni atrado naujų dalykų, kiti pasitikrino, pakartojo jau žinomus faktus, treti įsigilino ir dar giliau pajautė pilietiškumą. Tačiau visi vieningai sutarė, kad pilietiškumo vertybių puoselėjimas, tautinės tapatybės išlaikymas yra svarbiausi, svariausi požymiai kiekvienam piliečiui. 

Tokie įdomūs ir interaktyvūs  edukaciniai  užsiėmimai ugdo mokinių  pilietiškumą, padeda naujai pažvelgti į vieną ar kitą įvykį, reiškinį, objektą, lavina pastabumą, kolektyvinio darbo įgūdžius ir gebėjimus. Manau, kad dar ne kartą norėsime grįžti į šias neįprastas edukacines erdves.

Daiva Daukševičienė,
lietuvių kalbos mokytoja