Artėjant Vasario 16-ajai – Lietuvos nepriklausomybės dienai, kalbų ir socialinių mokslų metodinės grupės narės paskelbė mokyklinį haiku poezijos konkursą „Laisvė”, skirtą pradinių ir vyresniųjų klasių mokiniams. Konkurso dalyviai turėjo galimybę kurti lenkų, lietuvių, anglų kalbomis.
Paskelbus konkursą mokiniai ėmėsi darbo. Pradžia gal ir nebuvo labai lengva, bet laikui bėgant klasikinio haiku taisyklės buvo perprastos. Bet.. tenka pripažinti, kad kai kuriems mokiniams haiku trieiliai pabiro kaip iš gausybės rago. Iš tiesų pradėti kurti haiku gali visi, kas tik moka skaičiuoti skiemenis. Nereikia jokių specialių kūrybinių įgūdžių. Ir pats haiku yra ne tik apie kūrybą – jis padeda emociškai išsikrauti, atpažinti savo jausmus, apie juos kalbėti. Trys eilutės ir kodas 5.7.5. Tiek užtenka, kad išmoktum padaryti nuotrauką žodžiais – parašytum haiku – trumpiausią pasaulyje eilėraštį.
Haiku menas, prasidėjęs XVI amžiuje, įvairiomis formomis gyvuoja ir dabar, nes veikia visas jusles. Ši poezijos rūšis dažną sužavėjo, nes nors ir eilutės tik trys, idėjos gali būti labai plačios. Parašyti gerą haiku – tarsi padaryti gerą „Instagram“ nuotrauką. Ypač aktyvūs šio konkurso dalyviai buvo pradinių klasių mokiniai, kurie sukūrė haiku ir nupiešė pluoštą gražių piešinių. Labai gražių darbelių parengė 3 ir 4 klasės mokiniai, paskatinti pradinio ugdymo mokytojų Agnieškos Naimavičienės ir Elvyros Lavrukaitienės. Mokiniai trieilius kūrė savo gimtąja lenkų kalba. Kai kurie vaikai, mokytojų teigimu, atrado savyje slypinčių kūrybinių gebėjimų. Vyresniųjų klasių mokiniai pasirinko kurti haiku lietuvių kalba. Kurį laiką per lietuvių literatūros pamokas jie buvo panirę į kūrybinį procesą. Puikiai eiliuoti sekėsi penktokams, šeštokės irgi neatsiliko, joms ant kulnų mynė septintokės ir aštuntokai. Visiems mokiniams tai buvo nauja ir įdomi patirtis. Mokinių darbai puikuojasi mūsų internetinėje galerijoje. Šaunuoliai vaikai! Kūrybinis procesas haiku tema padėjo mokytojoms papildyti netradicinių kalbų pamokų galimybes, kurių dažnai pritrūksta karantino metu. Haiku kūrimas mokinius patraukė paprastumu, aiškios struktūros tekstu, kur sėkmę patiria visi. Po tokių pamokų dar giliau galima pažvelgti į kiekvieno mokinio pasaulį ir kartais galima atrasti raktą, atrakinantį užvertas duris.
Visada maloniausia yra skelbti laimėtojus. Taigi tarp pradinių klasių mokinių I vietos laimėtoja tapo Paulina Rimkaitė (4 kl.), II vietos – Oskar Rynkevič (4 kl.), Nikita Volodkevič (3 kl.), Viktorija Zajančkovskaja (4 kl.), III vietos – Gabriela Vonsovič (4 kl.), Taura Kazakevič (3 kl.), Sonata Trusevič (4 kl.). Tarp vyresniųjų klasių mokinių I vietos laimėtoja tapo Gabriela Klebeko (6 kl.), II vietos – Arneta Gudalevič (5 kl.), Darija Beskaravajeva (5 kl.), III vietos – Ana Baranovska (8 kl.), Karina Stankevič (7 kl.), Beata Baranovska (7 kl.). Visi kiti haiku konkurso dalyviai buvo apdovanoti kalbų ir socialinių mokslų metodinės grupės pirmininkės Agnieškos Naimavičienės pasirašytomis padėkomis.
Beje, išduosime mažytę paslaptį. 5-10 klasių mokiniai šiuo metu ruošiasi dalyvauti tarptautiniame haiku poezijos konkurse. Jų užduotis yra kiek sunkesnė, nes reikia sukurti eilėraščio ir piešinio dermę, tačiau mokant piešti, derinti spalvas ir turint kūrybinių idėjų, tai anokia bėda. Kita vertus, mokykloje yra specialistų, pasirengusių visada pagelbėti naudingais patarimais.
DAIVA DAUKŠEVIČIENĖ,
lietuvių kalbos ir literatūros mokytoja