Sunku pasirinkti, kai nežinai, ką rinktis. Sviestas sviestuotas – nuo perteklinės informacijos kaip pasirinkti profesiją sukasi galva. Karjeros pasirinkimas – labai svarbus žingsnis kiekvieno mokinio gyvenime. Dažnai ugdytiniai, daug nesvarstydami apie ateitį, renkasi madingą, populiarią studijų programą – tokią, kurią baigę tikisi daug uždirbti. Tik bene kas penktas mokinys specialybę renkasi sąmoningai – žinodamas savo pomėgius, gabumus, domėdamasis galimais pasirinkimo variantais.

              Pačiu laiku į pagalbą mokiniams „atskubėjo” lapkričio 23–27 dienomis vykusi Profesijų savaitė, kurios metu buvo kalbama apie tai, kaip reikėtų pasirinkti tinkamą profesiją, buvo gilinamasi į konkrečias studijų kryptis bei profesijas, vyko diskusijos su įvairių profesijų atstovais. Savo patirtimi, profesijų ypatumais, užklupusiais sunkumais, ieškota ir rasta motyvacija dalijosi žinomi žmonės: Liudas Mažylis, Jovita Valeikaitė, Saulė Marija Gedrimaitė, Aivaras Vilutis ir daug kitų pašnekovų!

            Lapkričio 23 d. su dešimtokais dalyvavome pirmojoje interaktyvioje paskaitoje „Kaip pasirinkti profesiją?“ Paskaitoje mokiniai klausėsi karjeros ugdymo specialistės Renatos Škimelienės, kuri dalijosi patarimais, kaip išmokti pažinti save ir suprasti, kokia profesija tau tinka bei ką nori veikti gyvenime. Šis susitikimas buvo gera proga gauti atsakymus ar sulaukti patarimų klausimais, kurie neramina daugelį, pvz., „Kaip suprasti, kuo aš noriu būti?”, „Kaip žinoti, ar ta profesija tikrai man tiks?”, „Ar verta renkantis profesiją priešintis tėvų nuomonei?”, „Kas bus, jeigu suklysiu ir pasirinksiu ne tą profesiją?”, „Ką daryti, jeigu vienodai patinka kelios profesijos?” ir pan. Su apsisprendimu susijusius klausimus mokiniai galėjo nusiųsti dar prieš paskaitą elektroniniu paštu. Po paskaitos į visus klausimus lektorė išsamiai atsakė.

               Lapkričio 27 d. devintokai dalyvavo susitikime su gyvybės mokslų studijų atstovu Aivaru Vilučiu. Aivaras Vilutis – Vilniaus universiteto Gyvybės mokslų centro neurobiofizikos trečio kurso studentas. „Esu svarstyklės, niekada netikėjau horoskopais ir tarp daugybės dalykų negalėjau apsispręsti”- taip pakalbį su mokiniais pradėjo svečias. Pasirodo, kad Aivaras išgyveno tas pačias problemas, kaip ir dažnas mokinys, besirinkantis studijų kryptį. Mokykloje jam labai patiko matematika, fizika, chemija, biologija, istorija. Besimokydamas savo nedidelio miestelio ugdymo institucijoje, Aivaras svajojo tapti aktoriumi. Kiek vėliau jam atėjo suvokimas, kad nori studijuoti kažką sunkaus ir tapti kažkuo, ko dar nėra. Po ilgų dvejonių vaikinas atsidūrė ten, kur dabar ir yra – Vilniaus universiteto Gyvybės mokslų centre. Neseniai iš stažuotės NASA Ames tyrimų centro grįžęs Aivaras sakė, kad ši patirtis – išskirtinė, o sukauptos žinios padės tęsti mokslus Kalifornijoje bei mokslinį kelią NASA. Dalindamasis savo asmeniniais patyrimais bei praktiniais patarimais, Aivaras Vilutis pasakojo, kad tokia patirtis neįkainojama, ateityje suteiksianti galimybių prisidėti prie gyvybės vystymo kosmose. Šio jauno žmogaus sėkmės istorija nėra eilinė sėkmės istorija, o labiau išsami analizė, kaip tinkamai pasikloti, kad gerai išsimiegoti.

             Noriu pasidalinti naudingais patarimais, išgirstais iš Profesijų savaitės lektorių lūpų.

             Taigi, savęs pažinimas yra pirmasis žingsnis. Svarbu susivokti, koks aš esu, kokiomis vertybėmis vadovaujuosi savo gyvenime, atrasti savo pranašumus (kur aš esu stiprus, galbūt net pranašesnis už kitus) ir juos realizuoti profesinėje veikloje. Skamba banaliai? Bet labai dažnai, kai užduodamas klausimas „kas tu esi?“ arba „kokios tavo vertybės?“, žmogus sutrinka, nutyla ir nebežino, ką atsakyti.

             Viską būtina planuoti. Kaip aš pasieksiu savo tikslą? Gal sunkiai dirbsiu? O gal tiesiog intensyviai svajosiu? Yra ir tokia tikslo siekimo metodika.  Šiame etape reiktų nusistatyti gaires, kaip sieksiu savo tikslo, kokios pagalbos man gali prireikti, taip pat numatyti, ką konkrečiai turėčiau padaryti (pvz., dalyvauti savanoriškoje veikloje, lankytis karjeros mugėse ir pan.), kad priartėčiau prie savo tikslo.

             Kas man įdomu? –  jeigu dar tiksliai nežinote, kuo norite būti, visada teisingas sprendimas bus studijuoti tai, kas jums įdomu: pagalvokite, kokie dalykai jus motyvuoja, domina, įkvepia, pasvajokite, į kokį darbą eitumėte kaip į šventę. Visos jūsų svajonės gali tapti realybe!

             Kam aš gabus? – kiekvienas turi išskirtinių talentų ar gebėjimų: vienas puikiai piešia, kitam sekasi kalbos, o trečias turi išskirtinių gabumų tiksliesiems mokslams. Labai svarbu yra surasti savo talentą.

             Kas man gali padėti apsispręsti? – jei nesate tikri, ko būtent norite, pagalvokite, kas jums padėtų apsispręsti – galbūt tėvai, draugai, profesinio orientavimo konsultantai. Būtinai atlikite ir profesinio orientavimo testus.

            Visada būtina turėti planą B. Kartais taip nutinka, kad pasirenkame specialybę, daug ruošiamės, daug įdedame pastangų ir … neįstojame. Kiek vėliau suprantame, kad gal tai nebuvo mūsų išsvajota sritis. Ir labai dažnai kitas pasirinkimas mums atveria akis. Kai renkatės, visada reikia turėti planą B, nes planas A gali likti ir neįgyvendintas.

          Vyresniųjų klasių mokinius ir kitais mokslo metais kviečiu prisijunti prie paskaitų, kurių metu praplėsite savo ugdymo karjerai kompetencijas. Tiesą sakant, tai nebuvo tik paskaitos – lektoriai kalbino mokinius, domėjosi jų pasirinkimais, svajonėmis, mokė, kaip pažinti save, suvokti savo norus renkantis gyvenimo kelią, o svarbiausia – kaip tų svajonių siekti. Praktiniai patarimai buvo labai naudingi. Belieka gautas žinias tik pritaikyti.

DAIVA DAUKŠEVIČIENĖ,

lietuvių kalbos ir literatūros mokytoja