Kūrybingumas yra tarsi burtažodis, kuris skamba įvairiose konferencijose, ieškant inovacijų ar steigiant startuolius. Jo pasigendama, kai paaiškėja, kad vis dėlto stokojame įdomių idėjų ir būdų jas įgyvendinti. Todėl verta atsigręžti į pradžią – švietimo sistemoje tam vis dar stinga reikiamo dėmesio. Šia tema retai dirbama sistemingai, nors įvairūs tyrimai teigia, kad tik kūrybingos asmenybės gali būti pasiruošusios ateities specialybėms.

Gruodžio 4 d. net 145 mokiniai iš visos Lietuvos dalyvavo dinamiškoje 45 minučių trukmės kūrybiškumo nuotolinėje pamokoje „Vibelift”. Šios pamokos tikslas – atrasti  ir ugdyti asmenines mokinių kūrybiškumo galias. Kadangi mūsų mokyklos devintokų jau ateinančiais metais laukia pagrindinio ugdymo pasiekimų patikrinimas, todėl stengiuosi jiems pasiūlyti netradicinių pamokų, kurios pasitarnautų ugdytinių akiračio plėtimui. Kurdami būsimus rašinius mokiniai turės remtis literatūrine ir kultūrine patirtimi. Dabar visiems nelengvas metas, todėl susitikimas su Dovydu Laukiu ir Viliumi Popendikiu praskaidrino visų mūsų nuotaiką ir patrauklia forma suteikė  naudingų žinių.

Su mokiniais bendravo tikrai labai netikėtas duetas: „X Faktorių“ laimėjusios grupės „120“ narys Dovydas Laukys ir balsingasis atlikėjas Vilius Popendikis. Šie du jauni vaikinai dirba Vilniaus socialinių mokslų kolegijoje projektų vadovais ir yra be galo kūrybingi žmonės. Beje, Dovydas dar atlieka balso aktoriaus vaidmenį reklamose. Jaunuoliai įsitikinę, jog daugeliui kurti trukdančios nuostatos yra iš piršto laužtos. Pamokoje jie paneigė mitą apie kūrybingumą, kartu atskleisdami, kad pajėgūs kurti yra ne tik menininkai, bet visi turintys tam noro, kad didelėms idėjoms nereikia daugybės pinigų ar nepakartojamo talento, o kūrybingumo galima išmokti. Dovydas ir Vilius pasidalijo 5 svarbiais kūrybiškumo lavinimo būdais. „Kūrybiškumą kasdien reikia treniruoti kaip raumenį”, – tokiu patarimu Dovydas pradėjo pokalbį su mokiniais. Atsižvelgiant į galimybes reikia nuolat keisti aplinką. Nuolatinis buvimas toje pačioje namų aplinkoje nestimuliuoja kūrybiškumo. Abu vaikinai tvirtino, kad reikia domėtis viskuo, jokiu būdu nereikia užsidaryti savo ankštame pasaulėlyje. Naujų idėjų generacija – labai svarbus kūrybiškumo ugdymo šaltinis. Dovydas ir Vilius siūlė užsirašinėti visas savo idėjas. Jauni žmonės privalo nuolat sau mesti iššūkius.

Dovydas ir Viliaus siekia, kad jų vedamos pamokos būtų praturtintos kūrybingumo istorijų ir pavyzdžių. Taip mokyti ir mokytis įdomiau ir smagiau. Tuo tikslų į vaikinų laikinąją studiją buvo pakviestas svečias Gediminas Gabalis – Vėjas. Jaunuolis prisipažino, kad mokykloje buvo gana prastas mokinys, nes mėgino maištauti, tačiau mėgstamiausią pamoka jam buvo matematika. „Manau dėl to man patiko, kad mokytoja buvo labai griežta, bet teisinga ir rūpestinga. Šiaip mokyklą mėgau, bet nevengdavau ir iš pamokų pabėgti. Ką veikdavau? Vietoj pamokų eidavau pas draugus“, –  pasakojo Gediminas. Anot pašnekovo, jis jau gana anksti suprato, kokia studijų kryptis prie širdies. „Žinojau, kad noriu kažką daryti su kinu ir režisūra. Maždaug aštuntoje klasėje pradėjau vaikščioti į VGTU atvirų durų dienas. Laukiau, kada atsiras multimedijos ir kompiuterinio dizaino studijų programa“. Būtent šią studijų programą universitete ir studijavo svečias. G. Gabalis turinio kūrimu „Youtube“ užsiima ne vienerius metus – jau skaičiuoja aštuntus. Kartą su draugų kompanija pabandė kažką sukurti, o visa kita – jau istorija.

Gediminas – puikus pavyzdys, kuomet mėgstama veikla tampa profesiniu pasirinkimu. „Kiekvieną kartą jaunuoliams patariu: nelaukite, kol baigsite mokyklą. Ir nedarykite „gap year“ savęs ieškojimams. Savęs ieškoti tuomet bus per vėlu. Bandykite save įvairiose srityse jau dabar. Žiūrėkite, kaip sekasi. „Youtube“ yra apstu pamokų, kaip programuoti, montuoti video, lituoti, remontuoti automobilius, daryti makiažą, kalbėti viešai ir pan. Kiekvieną dieną stenkitės ko nors išmokti, gulkitės miegoti protingesni nei atsikėlėte. Ieškokite, kaip galėtumėte save realizuoti ir nugyvenkite tokį gyvenimą, kurį būtų verta pakartoti“, – jaunimą motyvavo Gediminas.

Tai buvo neįprasta pamoka, kurioje nuoboduliui nebuvo nė lašelio vietos, nes mokinių laukė tai, ko tikrai jie nesimokė mokykloje:

  • tikra istorija, kaip kurti savo ateitį;
  • sėkmės algoritmas;
  • geriausių emocijų formulė;
  • naujos pažinties cheminė reakcija;
  • trykštančios energijos bangos

Taigi jaunimo judėjimas „Vibelift“ yra skirtas pozityviems ateities pokyčiams. Pokyčiams, kurie gali prasidėti kiekviename iš mūsų. Ar žinojote, kad geriausias būdas kurti ateitį yra tiesiog išmokti kai kurių gyvenimiškos išminties triukų, kurie leis susiformuoti tokius įgūdžius, su kuriais lengviau ir paprasčiau pasieksite tai, ko norite? Šiuolaikinis kvantinis mokslas pagrindžia faktą, kad patys galime susikurti tokią ateitį, kokios norime.

DAIVA DAUKŠEVIČIENĖ,

lietuvių kalbos ir literatūros mokytoja